خانه » برنامه توسعه عکاسی در ايران » نشست شنبه‌های عکاسی رویکردهای نوین در تحولات معاصر عکاسی

نشست شنبه‌های عکاسی رویکردهای نوین در تحولات معاصر عکاسی

Logo IPDPچهارمین جلسه از سلسله نشست های شنبه‌های عکاسی در فصل پاییز، شنبه ۱۴ آذر ماه در مجموعه‌ی سرای سخن مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس در شیراز برگزار شد. موضوع چهارمین جلسه شنبه‌های عکاسی، به رویکردهای نوین در تحولات معاصر عکاسی اختصاص داده شده بود. در این جلسه سرکار خانم مهسا دهقانی، فارغ التحصیل رشته عکاسی و مدرس دانشگاه، در ابتدا ضمن بیان شرایط حاکم بر هنر دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی به مهم‌ترین تحولات این دو دهه اشاره کرد.

ورود فمنیست‌ها به فضاهایی آکادمیک، روی آوردن هنرمندان به رسانه‌های جدید ، به چالش کشیده شدن نظریه‌هان مدرن در همه قلمروها، ورود دانش آموختگان مدارس هنری به عنوان نسل جدیدی از افراد خلاق به فضای هنر، درهم شدگی بینارسانه‌ای و… از آن جمله هستند. به گفته‌ی وی، در این دوران آثار از فاخر بودن تهی شده و از شئ بودن دور می‌شوند؛ در همین دو دهه دوران پسامدرن شروع می‌شود. دهقانی، فصل مشترک تجربیات عکاسی پسامدرن را به ساختارمندی ارتباط داد. وی به نقل از “لیز ولز” عنوان کرد: در اینجا، عنوان‌بندی و حتی امضای هنرمند می‌تواند سهم مهمی در اهمیت اثر داشته باشد.

در بخش دیگر نشست، دهقانی به بررسی موضوع “از آنِ خود سازی” یا Appropriation پرداخت و تعاریف دیگری همچون اقتباس، تصرف و تصاحب را به آن نسبت داد. از آنِ خود سازی، از مهم‌ترین جریانات هنر پسامدرن است. وی آثاری را از ریچارد پرینس به عنوان مهم‌ترین چهره‌ی این جریان و شری لواین به نمایش گذاشت. به گفته‌ی مهسا دهقانی، در هم شدگی ساختارهای درون رسانه‌ای و برون رسانه‌ای مثل عکس و نوشتار، از دیگر جریانات عکاسی پسامدرن هستند و بر همین اساس، در این زمینه نیز آثاری از باربارا کروگر مرور شد.

در این نشست، همچنین برخی از آثار سیندی شرمن به عنوان نمونه دیگری از “از آنِ خود سازی” (Appropriation) نیز مرور شدند. در ادامه برنامه، “یاساماسا موری مورا” با مؤلفه کاری بازسازی نقاشی‌های معروف تاریخ هنر، از دیگ هنرمندان عکاسی پسامدرن بود که آثارش به نمایش گذاشته شدند.

در پایان جلسه، دهقانی یادآور شد که امروزه گرایش به استراتژی “از آن خود سازی”، یکی از بارزه‌های پررنگ و سبک شناختی هنر پسامدرن است.

گفتنی است نشست‌های شنبه‌های عکاسی، از جمله نشست‌های علمی-پژوهشی برنامه توسعه عکاسی در ایران و خانه فرهنگ جاودان است که در جلسات خود به موضوعات پژوهشی و بررسی اندیشه‌های عکاسی می‌پردازد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *