خانه » برنامه توسعه عکاسی در ايران » نشست شنبه‌های عکاسی “بررسی و تحلیل مکتب دوسلدورف” برگزار شد

نشست شنبه‌های عکاسی “بررسی و تحلیل مکتب دوسلدورف” برگزار شد

Logo IPDPسومین جلسه از سلسله نشست‌های شنبه‌های عکاسی در فصل پاییز، شنبه ۷ آذر ماه ۱۳۹۴ در مجموعه سرای سخن مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس در شهر شیراز برگزار شد.

شنبه‌های عکاسی از جمله نشست های علمی-پژوهشی برنامه توسعه عکاسی در ایران و خانه فرهنگ جاودان است که موضوع سومین جلسه خود را به بررسی و تحلیل مکتب دوسلدورف اختصاص داد. در این جلسه، سرکار خانم حمیده پاک، فارغ التحصیل رشته عکاسی و مدرس دانشگاه، با توضیح این عنوان که دوسلدورف نگرشی بود جهت دعوت به رقابت در امر دقیق بودن، که برای ایجاد یکپارچگی در تصاویر به بررسی تاریخی آثار این مکتب و پیشگامان آن پرداخت. به عقیده‌ی وی، هنرمندان مکتب دوسلدورف آثار دهه ۲۰ و ۳۰ میلادی را دوباره احیا کردند. آکادمی هنر دوسلدورف در سال ۱۷۶۲ پایه‌گذاری شد و در سال ۱۸۱۹ به آکادمی سلطنتی دوسلدورف تغییر نام داد. پاک با بیان تاریخچه‌ای از پیدایش این آکادمی، به بررسی آثار برند و هیلا بخر که از شاگردان دوسلدورف بودند و از سال ۱۹۷۶ تا ۱۹۹۶ از اساتید برجسته آن شدند، پرداخت. به گفته پاک، دپارتمان عکاسی را “برند بخر” وارد آکادمی دوسلدورف کرد. پاک همچنین عنوان کرد: “بخرها تلاش کردند چهره‌ی عکاسی را دوباره احیا کنند. عکاسان دوسلدورف سینماتیک، مستقیم و ساده عکاسی کردند. توجه به فرم و عکاسی سریالی و وجه مینیمال، از مؤلفه‌های بارز آثار آنها بود. بخرها کیفیت فرمالیستی و سریالی بناها را به تصویر کشیدند و آثار خود را در فریم‌های نه و دوازده تایی کنار هم قرار دادند. آنها با یک ویوکمرای “هشت در ده” اینجی عکاسی می‌کردند و نگاه صریح و زاویه دیدی آبژکتیو داشتند.”

به گفته‌ی پاک، هدف بخرها غلبه بر صنعت و طبیعت و روح مرده زمان خودشان بود که حاصل اتفاقات سیاسی، اجتماعی آلمان بعد از جنگ جهانی بود.

در بخش دیگر نشست، پاک به مرور آثار شاگردان بخرها در دهه‌های بعد پرداخت. در این بین از کاندیدا هوفر که شهرت وی به عکاسی از فضاهای معماری خالی از انسان است و لقب پرتره‌های معمارگونه را دارند، آثاری به نمایش گذاشته شد. همچنین عکس‌های آندریاس گورسکی که نگاه خاص به نسبت میان انسان و محیط پیرامونش را به نمایش گذاشته بررسی شد و در بخش آخر جلسه، عکس‌های پرتره توماس راف، با این توضیح که وی از دانش روانشناسانه در عکاسی پرتره پرهیز کرده و سوژه‌ها را به روش پرسنلی عکاسی می‌کرده است، نمایش داده شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *